100 års jubilæet af det russiske luftvåben blev fejret med et helt igennem fantastisk airshow på Zhukovsky basen.
Der er i disse år en del lande, der fejrer 100 år med militær flyvning, enten i form af at deres luftvåben i sig selv har 100 års jubilæum, eller som Danmark, hvor det var markeringen af 100 år med dansk militær flyvning, der blev fejret.
Vores nordiske naboer har også fejret 100 års jubilæum i år for deres luftvåben, og endnu en jubilar er at finde længere mod øst, nærmere bestemt Rusland.
Det russiske luftvåben (VVS – Voyenno- vozdushnye sily Rossii) fyldte 100 år i år, og det skulle fejres med et stort show i august på Zhukovsky basen, lidt uden for Moskva. Zhukovsky danner også rammen for MAKS, der afholdes
hvert andet år.
Showet så meget spændende ud fra den første deltagerliste kom frem. Men det var ikke nemt at få klare informationer omkring, hvordan begivenheden skulle forme sig.
Til at starte med blev det annonceret at det ville være en begivenhed over 2 dage, lørdag og søndag, som ville være åben for alle. Et par uger efter kom der et rygte om at om fredagen ville der være mulighed for at pressen kunne komme
ind og overvære rehearsal showet. Blot en uge senere kom det frem at Ruslands præsident, Vladimir Putin ville komme til showet, og dermed var al adgang for offentligheden lukket af.
Som vi nærmede os show datoen i august, var det stadig meget uklart om begivenheden overhovedet ville være åben for offentligheden, eller om det, som først rygtet, var en lukket begivenhed, som kun var for nuværende og tidligere militært
personale. To uger før showet kom der en hjemmeside, hvor det var muligt at tilmelde sig for at få en invitation, således at man havde mulighed for at komme ind til showet. Der var dog det lille problem at registreringssiden ikke accepterede
udenlandske pasnumre!
Heldigvis kom der en ny side, hvor det var muligt for udlændinge at tilmelde sig for at få en invitation, hvilket, i første omgang, var som at en af de vigtigste brikker faldt på plads. Det skulle dog vise sig, at for at få billetterne
til selve showet, skulle man personligt møde op på et billetkontor i det centrale Moskva, 2 timer i bil væk fra showet, inden for 48 timer efter man havde fået invitationen, for vise sit pas for at få udleveret billetter til showet.
Selve begivenheden endte med at være over 3 dage, rehearsal dag fredag, lukket show for Putin lørdag, og den offentlige fejring søndag – hvor det var muligt at få billetter til.
|
Lipetsk har et bredt arsenal af forskellige flyvere, her ses 4x Su-24M,
som en del af ‘Fighter’ forbiflyvningen.
|
|
“Tæt forfulgt af fem Su-27, otte MiG-29, og otte Su-25 i en perfekt ‘100’-formation.”
Super Flankeren, Su-35 og dens 2 NPO Saturn 117S thrustvectoring motorer, gav en opvisning man sent vil glemme, med manøvre man ikke troede var muligt at udføre af et fly.
|
Opvisningen startede kl 10:30 med faldskærmsudspringere over Zhukovsky, der viste det russiske flag, det russiske forsvarsministeriums flag og flaget fra det russiske flyvevåben. I en fantastisk hyldest til 100 år for VVS, var der seks Su-25’ere med hvid,
blå og rød røg, de russiske nationale farver, tæt forfulgt af fem Su-27, otte MiG-29 og otte Su-25 i en perfekt ‘100’-formation. Publikum jublede og klappede i påskønnelse af dette mesterværk af en flyvende koreografi – og det
var blot en lille smag af ting at komme.
Den næste del af opvisningen var navngivet ‘World Legends of Aviation’ og indeholdt forskellige historiske fly, såsom Bleriot, Tummelisa, Po-2, TBM Avenger, F-4U Corsair, Catalina, C-47, Yak-3, Yak-9 , Yak-11, MiG- 3, Polikarpov I-15, Hurricane, B-25
Mitchell, Harvard, P-40 Kittyhawk og P-51 Mustang. De fleste af disse fly var fløjet ind fra forskellige samlinger i Europa. Men det mest bemærkelsesværdige var dog en sølv farvet MiG-15UTI, som havde en fantastisk livlig opvisning.
Lyden fra de gamle motorer blev knust af lyden af efterbrændere fra den helt fantastiske Sukhoi Su-35 der lettede og trak lige op i en lodret stigning. Denne super ‘Flanker’ i sin unikke lizard splinter bemaling lavede en opvisning af sin uovertrufne
manøvredygtighed, takket være sine 2 NPO Saturn 117S thrust-vectoring motorer. Opvisningen bestod blandt andet af kontrollerede spins, cobras og manøvre man blot tænker at et fly ikke skal kunne lave.
|
|
Publikum blev derefter budt på kunstflyvning i form af et solo display af en Su-31, ‘Team Russ’ der fløj L-39 Albatros jet træner og det eneste russiske professionelle piston engine kunstflyvnings hold ‘First Flight’ – flyvende i Yak-52/54. Af udenlandske
opvisningshold var blandt andet, de britiske Red Arrows, de finske Midnight Hawks, polske Team Iskra og Frecce Tricolori fra Italien.
Red Arrows fløj en unik opvisning bestående af kun seks fly, da et af deres holdmedlemmer var nødt til at vende tilbage til Storbritannien på grund af sygdom i familien. Red Arrows flyver normalt ni fly, men i år er de reduceret til
syv fly. Storbritanniens stolthed blev tiljublet af tilskuerne på grund af, at de vendte den normale rækkefølge af deres røg farver til istedet at danne de hvide, blå og røde farver, som af det russiske flag.
En anden unik årsdag blev også fejret på Zhukovsky, nemlig 20-årsdagen for Berkut (Golden Eagles) helikopter display teamet. Efter tidligere at have fløjet Mi-24V Hind-E kamphelikoptere, havde holdet for nylig overgået til den frygtindgydende Mi-28N Havoc
– en to-sædet anti-panser angrebs helikopter som deres display helikopter.
Displayet består af en seks skibs formation, som senere bliver opdelt i en diamant af fire helikoptere til nogle dynamiske manøvrer. ‘Havoc’ displayet blev senere fulgt op af solo Mi-2 ‘Hoplite’ og Ka-52 ‘Alligator’ (Hokum B) demo.
Det karakteristiske 2 bladet rotor design af Kamov ‘Alligator’ viste sig særdeles manøvredygtig, selv med sin sidemonteret kanon og de fastmonterede vinger, med seks våben stationer.
Berkut (Golden Eagles) helikopter display teamet flyver i dag 6x Mi-28N Havoc. De har tidligere fløjet Mi-24V Hind-E, men er for nyligt skiftet over til Havoc’en.
|
Russian Knights og Swift flyver i tæt formation, efter at en regnbyge har passeret og solen igen skinner.
De store bombeflyveres forbiflyvning fra baserne på Engels og Chaikovka var en af de mest ventede dele af denne hundredårs fest.
Den unikke formation af tre Tu-22S, tre Tu-95S, og tre Tu-160S var virkelig noget af et syn, kun forstærket af den vidunderlige lyd af de tolv Kuznetsov NK-12M turboprops på Tu-95S ‘Bear’. Transportfly forbiflyvning var også ekstraordinære,
den omfattede tre An-2’ere, en An-26, An-140, An-12, An-22 samt en An-124.
Den eneste udenlandske moderne kampfly i den flyvende del af opvisning var det franske Air Force Rafale C, som var en god forandring fra alle de støjende og rygende MiG’er! Men klart ikke det vi var kommet for at se. Rafalen havde
også kun lige rørt landingsbanen efter sin opvisning, da den næste formations forbiflyvningen allerede kunne ses i det fjerne. Mere russisk transport, denne gang fra den nærliggende base Chkalovsky, der udførte deres hyldest med
en Let-410, Tu- 134UBK, tre Il-76s plus en ultra sjælden Il-80VKP luftbårnen command and control fly, efterfulgt af en Beriev A-50 AWACS.
Displayet består af en seks skibs formation, som senere bliver opdelt i en diamant af fire helikoptere til nogle dynamiske manøvrer. ‘Havoc’ displayet blev senere fulgt op af solo Mi-2 ‘Hoplite’ og Ka-52 ‘Alligator’ (Hokum B)
demo. Det karakteristiske 2 bladet rotor design af Kamov ‘Alligator’ viste sig særdeles manøvredygtig, selv med sin sidemonteret kanon og de fastmonterede vinger, med seks våben stationer.
|
|
Vi var nu kommet til endnu en af højdepunkterne på dagen, forbiflyvningen af fighters. Og her blev man ikke skuffet over denne gruppe forbiflyvninger. Fra deres baser i henholdsvis Borisoglebsk, Lipetsk, Savasleyka og Voronezh var fire Yak-130, fire Su-24,
fire MiG-31 og fire Su-34. Alle disse ‘Fencers’, ‘Foxhounds’ og ‘Fullbacks’ gjorde hele rejsen, og den kamp det havde været for at komme derover, det hele værd.
Der var knap nok tid til at få trukket vejret før lyden af rotorer kunne høres. Den enorme Mi-26 heavy transport helikopter dukkede op, flankeret af fire Mi-8s, efterfulgt af et par Mi- 35s, og derefter passerede tre Kazan Ansat utility
helikoptere.
Stilheden bredte sig efter helikopterne var ude af opvisnings området, men den stilhed blev pludselig brudt af ankomsten af fire MiG-29 fra Astrachan, der ville vise hvordan en dogfight skulle udføres.
Flyvende i “Fulcrum-A ‘varianten af denne air superiority fighter, delte de sig straks op i par og udført en mock-up luftduel foran publikum. Og hvilken luftduel det var! Flares og tæt formation hvor 2 MiG-29 jager 2 andre MiG-29
– kan det fåes bedre?
Lipetsk forbiflyvningen bestod af 4x Su-34, 4x Su-27 og 2x MiG-29
|
‘Fighter’ forbiflyvningen indeholdt mange spændende flyvere, f.eks. disse 4x MiG-31
fra Savasleyka.
Det kunne det! Mere sort røg i horisonten varslede ankomsten af en anden fighter. Denne gang var det Lipetsk’s tur til at forbløffe publikum. Fire Su-27, fire Su-34 og to MiG-29 ankom i formation, hvor de efterfølgende lavede et split i de enkelte typer.
De to MiG-29 kom tilbage, og lavede en fantastisk opvisning, i tæt formation og crossovers lige foran publikum.
De overgav derefter himmelen til de fire Su-34, som kom tilbage i formation, for at lave et break foran publikum, hvorefter en ‘Fullback’ kom tilbage for at demonstrere magt og smidighed af Ruslands nye tunge Strike Fighter.
De fire ‘Flankers’ ville vise deres kollegaer fra Astrachan og deres MiG-29 hvordan en rigtig luftduel skulle kæmpes, og den fik ikke for lidt, med tæt formation og masser af flares. Disse to luftdueller var en af mine helt klare
personlige favoritter. De sluttede denne fighter finale af med at lave noget formationsflyvning, og til sidst et climb i formation, mens der blev skudt flares ud af ryggen på alle 4 ‘Flankers’.
Vi havde set de nuværende typer af VVS, og nu var det på tide at få et glimt af fremtiden. I talrige passager i formation med en to-sædet MiG- 29M2 ‘Fulcrum-E’ var den seneste tilføjelse til det russiske arsenal, Sukhoi PAK FA
T-50 femte generation fighter. I en tre tonet grå splinter bemaling, fremviste ‘Prospective Airborne Complex of Frontline Aviation’ (PAK FA) sine stealthy linjer.
|
|
Finalen til showet blev overladt til stjernerne fra Kubinka, nemlig Strizhi (Swifts) og Russkije Vityazi (The Russian Knights), der udførte præcisionsflyvning til perfektion.
Den fælles Su- 27 og MiG-29 formation fløj ind forbi publikum sammen og blev derefter opdelt i de enkelte teams, som begge to udførte fantastiske opvisninger, i både formations og soloflyvning – og ved hjælp af en masse flares.
Især en manøvre fra 4 Su-27’ere der splitter op, flyver i hver deres retning og flyver lodret op, indtil de står stille i luften og laver et tailslide mens de skyder flares ud af ryggen. Imponerende, og mindre imponerende er det ikke
når opvisningsholdene består af MiG-29’ere og Su-27’ere.
Mens publikum stadig klappede og The Knights samt Swift forlod himlen over Zhukovsky, var prikken over i’et på vej ind, i form af MiG-29’ere, Su-27’ere og Su-25’ere fra Kursk, Krymsk og Buddenovsk i deres ‘100’ formation, fulgt tæt
efter med en formation bestående af ni Su-25 fra Lipetsk, igen i farverne på det russiske flag.
Dette markerede afslutningen på en lang, men imponerende dag. En af de begivenheder jeg altid vil kunne huske.
En Su-27 fra Russian Knight laver tailslide mens der bliver skudt flares ud af ryggen på denne ‘Flanker’ – hvilken en helt enestående opvisning det var.
|
“Endnu mere imponerende var at den blev overholdt til punkt og prikke.”
Imponerende var listen til det flyvende display, og endnu mere imponerende var at den blev overholdt til punkt og prikke. Alt foregik på minuttet som det var skrevet:
- 10:30 Parachuting with the Russian flag, flags of the Russian Defense Ministry and the Air Force.
- 11:00 6x Su-25 Flythrough
- 11:01 ‘100’ Flythrough – 5x Su-27, 8x Su-25, 8x MiG-29
- 11:02 World Legends of Aviation – Bleriot, Tummelisa, Po-2, TBM Avenger, F-4U Corsair, Catalina, C-47, Yak-3, Yak-9, Yak-11, MiG-3, MiG-15UTI Polikarpov I-15, Hurricane, B-25 Mitchell, Harvard, P-40 Kittyhawk & P-51
Mustang.
- 13:11 Team Rus (6x L-39)
- 13:27 Mil Mi-2 Solo demo
- 13:34 Berkut Team – 6 x Mi-28
- 13:50 Sukhoi Su-31 Solo demo
- 14:00 Bomber Flythrough – 3x Tu-22M3
- 14:01 Bomber Flythrough – 3x Tu-95MC
- 14:02 Bomber Flythrough – 3x Tu-160
- 14:03 Frecce Tricolori
- 14:36 Transport Flythrough – 3x AN-2
- 14:37 Transport Flythrough – AN-26
- 14:38 Transport Flythrough – AN-140
- 14:39 Transport Flythrough – AN-12
- 14:40 Transport Flythrough – AN-22
- 14:41 Transport Flythrough – AN-124
- 14:42 French Rafale Solo demo
- 14:51 Transport Flythrough – L-410
- 14:52 Transport Flythrough – Tu-134
- 14:53 Transport Flythrough – 3x IL-76
- 14:54 Transport Flythrough – IL-80
- 14:55 Transport Flythrough – A-50
- 14:56 Red Arrows
- 15:15 Kamov Ka-52 Solo demo
- 15:23 Fighter Flythrough – 4x Su-24
- 15:24 Fighter Flythrough – 4x MiG-31
- 15:25 Fighter Flythrough – 4x Su-34
- 15:26 Fighter Flythrough – 4x Yak-130
- 15:27 The Turkish Stars
- 15:28 Helicopter Flythrough – Mi-26, Mi-35,Mi-8, Kazan Ansat
- 16:00 4x MiG 29 Air Battle
- 16:08 Team Iskry
- 16:40 Mixed Flythrough – Su-34, Su-24, Su-27,MiG-29
- 16:41 2x MiG 29 demo
- 16:46 Fighter Flythrough – 4x Su-34
- 16:47 Su-34 Solo demo
- 16:52 4x Su-27 Air Battle
- 17:03 The Midnight Hawks
- 17:23 3x Yak-52, 1x Yak-54 – “First flight”
- 17:41 PAK FA Sukhoi T-50, MiG-29M2
- 17:58 The Latvian Baltic Bees
- 18:12 The Russian Knights and the Swifts
- 18:29 ‘100’ Flythrough – 5x Su-27, 8x Su-25, 8x MiG-29
- 18:30 9x Su-25 Flythrough
Opvisningen på Zhukovsky gav en mulighed for at opleve en bred vifte af fly sjældent set uden for Rusland. Det var virkelig en fantastisk begivenhed og en passende hyldest til 100-årsdagen for det russiske flyvevåben.
|
|